U wilt wat met gastvrijheid. Maar wat? En hoe? Vragen of de receptioniste wat vriendelijker wil doen? Dat is niet voldoende, zegt Puck Wilbers, senior adviseur bij HTC Advies en Atir. HTC-Advies en Atir zijn actief als specialistisch adviesbureau in de wereld van eten, drinken, slapen, schoonmaken en beleven.

U wilt wat met gastvrijheid. Maar wat? En hoe? Vragen of de receptioniste wat vriendelijker wil doen? Dat is niet voldoende, zegt Puck Wilbers, senior adviseur bij HTC-Advies en Atir. ‘Hospitality lijkt ineens een trend te zijn, maar het is veel meer dan dat. Het is een verandering van het DNA van een organisatie en de bedrijfscultuur. Iedereen, van de directie tot werknemers, ondergaat die verandering.’

Heerema wil als bedrijf een eigen identiteit en uitstraling, het Heeremagevoel. Bert Siera is manager general affairs bij Heerema en heeft alle facilities onder zijn hoede. Hij licht toe: “Een kwaliteitsreputatie, de beste mensen, goed werkgeverschap en een no-nonsense cultuur kenmerken Heerema. Dit dient ook terug te komen in de uitstraling van het gebouw en de services die geboden worden.”

Hoe zijn organisaties in de nabije toekomst georganiseerd? Alle trends wijzen op een scenario waarbij organisaties vanuit één kernpunt (thuishaven) werken, met daaraan toegevoegd meerdere satellietwerkpunten.

Hospitality is hot. Steeds meer organisaties richten er beleid op in en proberen werkbare afspraken te maken over hoe gastvrijheid binnen hun kaders wordt uitgedragen. Maar hoe doe je dat precies? Met welke factoren moet je rekening houden?

Ben je altijd gastvrij of alleen vandaag op je werk en dan ook nog selectief naar bepaalde mensen? Als het gaat om gastvrij kunnen en willen zijn is een aantal relevante aspecten te benoemen. Gastvrij zijn is een kern-eigenschap van iemand. Iedereen beschikt in meer of mindere mate hierover.

Passend bij ons bedrijf zoeken we tijdens de 'Strategiedagen' van ons directieteam een bestemming uit die een bijzondere beleving en gastvrijheid brengt. Terugkijkend vraag ik mij af waarom deze dagen ons ieder jaar zo goed bevallen en ook tot een duidelijke richting en plan leiden.

Wie wel eens de overtocht maakt naar de prachtige waddeneilanden Vlieland of Terschelling kent ongetwijfeld Rederij Doeksen. Hoe verloopt de route van een oorspronkelijk schelpenzuig- en bergingsbedrijf naar een gastvrije dienstverlener? Een dienstverlener waar vandaag de dag niet de techniek, maar de reizigersbeleving ‘target number one’ is!

We geven dagelijks veel antwoorden. Antwoorden op aan ons gestelde vragen. Echter we geven nog de meeste antwoorden op niet gestelde vragen. We nemen de vrijheid het antwoord te weten zonder dat er vragen gesteld zijn. Ach ja, we leren het ook al jong... Kinderen die vragen worden overgeslagen...